Strážný
Kapitoly
- STRÁŽENSKO - Základní údaje
- STRÁŽNÝ A KOŘENNÝ - Základní údaje
- STRÁŽNÝ A KOŘENNÝ - Urbanistická analýza
- STRÁŽNÝ A KOŘENNÝ - Architektonická analýza
- STRÁŽNÝ A KOŘENNÝ - Podmínky pro zachování krajinného rázu
- HLINIŠTĚ - Urbanistická analýza
- HLINIŠTĚ - Architektonická analýza
- HLINIŠTĚ - Podmínky pro zachování krajinného rázu
- ŘASNICE - Základní údaje
- ŘASNICE - Urbanistická analýza
- ŘASNICE - Architektonická analýza
- ŘASNICE - Podmínky pro zachování krajinného rázu
- DOLNÍ CAZOV - Základní údaje
- DOLNÍ SILNICE - Základní údaje
HLINIŠTĚ - Podmínky pro zachování krajinného rázu
-
Zachovat soustředěný charakter hromadné silniční vsi (není nutno trvat na rozvolnění zástavby) s několika existujícími solitérními objekty ve volné krajině.
-
Neohrozit prostorové kvality území situovaného jižně od silnice I/4, případnou zástavbu nejlépe soustředit na plochy severně od komunikace
-
Prostorově scelit obytnou zástavbu situovanou severně od silnice I/4
-
Nestavět žádné objekty jižně od toku Řasnice
-
Zásadně nerealizovat žádné další individuální stavby ani jejich skupiny ve volné krajině.
-
Výsadbou rozptýlené zeleně uvnitř zemědělského areálu i v jeho obvodu snížit negativní pohledový efekt staveb.
-
Zachovat existující segment lánové plužiny na severu a severozápadě a zemědělský charakter okolí sídla (zejm. směrem na Strážný).
Celkové hodnocení
Malá sídelní enkláva byla významně narušena nejenom zánikem podstatné části původního stavebního fondu, ale především výstavbou zemědělského areálu v bezprostřední vazbě na sídlo a rozšířením původní komunikace. Frekventovaná silnice I/4 prochází samým středem sídla a dělí jej tak na dva nesourodé celky. Rušivý efekt staveb zemědělského areálu lze částečně potlačit výsadbou zeleně uvnitř komplexu i na jeho okrajích. V případě silnice je eliminace prakticky nemožná. Je vhodné vytvořit mimo linii komunikace plošně i objemově přiměřený soubor staveb s čitelným veřejným prostorem.
Krajinářské regulativy ve vztahu k územnímu plánu
-
Vzhledem k roztříštěné půdorysné struktuře centrální části sídla je vhodné soubor prostorově konsolidovat. Jednou z možností je vytvořit kompaktnější strukturu podél severní hranice silnice I/4. Pozice je však nevhodná pro vybudování obytné zástavby, možnou alternativou je využití je smíšená funkce - obchod a služby. Další alternativou je využít stávající soubor obytné zástavby situovaný severně od komunikace, který by bylo možno rozšířit východně a vytvořit koncentrovanější uliční formu s dostatečně dimenzovaným veřejným prostorem, která bude prostorově odcloněna od silnice (vhodné podpořit výsadbou stromové zeleně) a vytvoří nezávislou strukturu. Vzhledem k odstupu od komunikace mohou nově navržené stavby sloužit jako funkčně smíšené ubytovací zázemí v kombinaci s obchodem či službami, případně i k funkci obytné. Možností je i částečně obnovit zaniklou hromadnou silniční strukturu při obslužné komunikaci v severozápadní části sídla, vzhledem ke skutečnosti, že se však jedná o cestu sloužící k dopravní obsluze zemědělského areálu, je tato alternativa nepravděpodobná.
-
Vhodnější by bylo plochy jižně od silnice zezastavovat
-
Vzhledem k tomu, že sídlo ztratilo svoji původní podobu a z mnoha aspektů nelze obnovit jeho charakteristické uspořádání, je prioritou vytvořit sociálně fungující celek, který může mít zcela novou, avšak citlivě pojatou koncepci. Návrh by měl vzniknout z komplexní studie, která by zhodnotila všechny limity sídla.
-
Je zásadně nevhodné stavět jakékoli další domy podél staré cesty ke Strážnému.
Oblasti krajinného rázu
Hodnotné objekty
Parametry
Míra zachovalosti historického architektonického typu: | 4 částečná |
Dochovanost plužiny: | 2 a 4 velmi dobrá a částečná |
Typ plužiny: | lánová, úseková a dělená úseková |
Celková architektonická hodnota zástavby: | |
Kořenný | 2 vysoká |
Celková architektonická hodnota zástavby: | |
Strážný | 4 nízká |
Dochovanost plužiny: | 1 výjimečná až 4 částečná |
Typ plužiny: | úseková a lánová |
Celková architektonická hodnota sídla: | 4 nízká |
Typ plužiny: | lánová |
Dochovanost plužiny: | 4 částečná |
Míra zachovalosti historického architektonického typu: | 4 částečná |
Celková architektonická hodnota zástavby: | 4 nízká |
Aktuality
-
Propagační leták
16. 9. 2010Do konce ledna 2011 vydá Správa NP a CHKO Šumava propagač… -
Nová knižní publikaci
16. 9. 2010…