KvC II (Rejštejn)
Urbanistická charakteristika
Historický půdorysný typ:
západní část: formovaná uliční struktura městského typu
východní část: druhotná silniční forma, zástavba jednostranně uspořádaná
Stávající urbanistická struktura:
západní část: formovaná uliční struktura městského typu
východní část: druhotná silniční forma, zástavba jednostranně uspořádaná, v novodobé sídelní historii lokálně zahušťovaná či doplňovaná
Dochovanost půdorysného typu: 1 výjimečná
Architektonická charakteristika
Převažující architektonický typ historické zástavby:
západní část: převážně jednopodlažní zástavba tvořená nejčastěji objekty formálně vycházejícími z venkovského regionálního stavitelství, ve většině případů překryta stavebními úpravami, přejímajícími městské prvky. Výjimku tvoří několik staveb podél Kašperskohorské ulice, které si tvarosloví venkovské zástavby doposud alespoň částečně zachovávají (základní objem, případně polovalba či výdřeva štítu).
východní část: zčásti transformovaná starší zástavba venkovského typu (západní část silničního celku), zčásti příměstská zástavba z konce 19. a počátku 20. stol (městské vily)
Míra zachovalosti historického architektonického typu: 2 velmi dobrá
Celková architektonická hodnota zástavby: 2 vysoká
Plužina
Typ plužiny: úseková
Dochovanost plužiny: 2 velmi dobrá
Obecné zásady
Urbanistické:
západní část - viz Urbanistický manuál – zásady pro sídla komunikační – zachovat kompaktní charakter celku, zásadně nestavět mimo stavební čáru do hloubi pozemků. Sousedící stavby by měly vytvářet minimální vzájemné odstupy, vhodná je řadová zástavba (konstrukční návaznost objektů)
východní část: - viz Urbanistický manuál – zásady pro sídla komunikační - pozemky by měly mít výrazně podélné proporce a svou delší stranou směřovat kolmo ke komunikaci. Sousedící stavby by měly vytvářet minimální vzájemné odstupy
pozn. Vzhledem k výrazné urbanistické hodnotě sídelního celku Rejštejna je žádoucí vypracovat regulační plán pro jakékoli rozsáhlejší rozvojové plochy i pro prostor nejstarší půdorysné části celku (sídelního jádra s městskou strukturou), jehož zachování je klíčové a má jednoznačnou prioritu.
Architektonické:
západní část
Zástavba musí půdorysně i objemově vycházet z podoby budov vytvářejících sevřenou strukturu sídelního jádra. Při návrhu staveb by měly být dodrženy tyto základní požadavky:
-
zachovat shodnou výšku římsy se sousedními objekty (maximální rozdíl 50 cm)
-
vertikální členění staveb odpovídající existující zástavbě
-
úprava fasád celoomítaná včetně štítu (pokud je pohledově uplatněn)
-
rozmístění okenních otvorů citlivě přizpůsobeno původním objektům
-
barevnost veškerých konstrukcí opticky nedominující, pojednání fasád v pastelových odstínech.
-
v případě ukončení objektu pohledovou štítovou fasádou, tvar štítu jednoduchý či s valbou, zcela nepatřičné jsou štítové pavlače či balkony
-
fasády orientované do veřejného prostoru ponechat zcela bez jakýchkoli objemových přístaveb či dominujících konstrukcí (rizality, arkýře, lodžie, balkony, apod.)
-
výšková hladina – 1 np (výjimečně 2 np, a to pouze v lokalitách blíže náměstí)
pozn. Vzhledem k výrazné urbanistické i architektonické hodnotě zástavby centrální části sídla je nezbytné každý stavební záměr od počátku návrhových prací konzultovat a odborně posoudit.
východní část
Pro zástavbu rovněž platí základní požadavek přizpůsobit se v základním objemu a výškové hladině navazujícím či prostorově souvisejícím budovám. Vzhledem k charakteru zástavby je možná větší volnost v architektonickém pojetí.
– pro nejzákladnější půdorysné i objemové proporce možno využít Architektonického manuálu – zásady pro stavby oblasti šumavského roubeného domu. Půdorys nejlépe jednoduchý obdélný, střecha sedlová jednoduchá, fasáda celoomítaná včetně štítu, zcela nevhodné jsou balkony či štítové pavlače, nejnižší stupeň přísnosti
výšková hladina – 1 np
Oblasti krajinného rázu
Parametry
Historický půdorysný typ: | |
západní část | formovaná uliční struktura městského typu |
Historický půdorysný typ: | |
východní část | druhotná silniční forma, zástavba jednostranně uspořádaná |
Stávající urbanistická struktura: | |
západní část | formovaná uliční struktura městského typu |
Stávající urbanistická struktura: | |
východní část | druhotná silniční forma |
Dochovanost půdorysného typu: | 1 výjimečná |
Míra zachovalosti historického architektonického typu: | 2 velmi dobrá |
Celková architektonická hodnota zástavby: | 2 vysoká |
Typ plužiny: | úseková |
Dochovanost plužiny: | 2 velmi dobrá |
Aktuality
-
Propagační leták
16. 9. 2010Do konce ledna 2011 vydá Správa NP a CHKO Šumava propagač… -
Nová knižní publikaci
16. 9. 2010…