Stožec
Kapitoly
- ČESKÉ ŽLEBY - Základní údaje
- ČESKÉ ŽLEBY - Urbanistická analýza
- ČESKÉ ŽLEBY - Architektonická analýza
- ČESKÉ ŽLEBY - Podmínky pro zachování krajinného rázu
- DOBRÁ - Základní údaje
- DOBRÁ - Urbanistická analýza
- DOBRÁ - Architektonická analýza
- DOBRÁ - Podmínky pro zachování krajinného rázu
- STOŽEC - Základní údaje
- STOŽEC - Urbanistická analýza
- STOŽEC - Architektonická analýza
- STOŽEC - Podmínky pro zachování krajinného rázu
Interaktivní mapa
STOŽEC - Urbanistická analýza
Historický urbanistický typ:
sídlo s rozptýlenou strukturou zástavby, mladší forma silniční vsi
Původní zástavba dřevařské osady byla rozptýlena v odlesněném členitém jihozápadním svahu údolí Studené Vltavy. Domy mezi sebou vytvářely značné prostorové odstupy. Zahušťováním rozvolněné zástavby podél komunikací vznikají kompaktnější silniční formy (2. polovina 19. až 1. polovina 20. století). Nejvýraznější z nich se nacházela při severním kolmém napojení na hlavní cestu mezi Novou Pecí a Novým Údolím, další drobná silniční struktura vznikla jižněji, v místě napojení cesty, která se k hlavní komunikaci přimykala po vrstevnici.
Stávající urbanistická struktura:
východozápadní osa: silniční forma zástavby
komunikace Nová Pec – Nové Údolí: hromadná silniční rozvolněná
jižní část sídla: rozptýlená forma zástavby
Dvě třetiny původní zástavby zanikly, v centrální části sídla si však struktura udržela silniční formu - dominantní je v současné době kompaktní silniční struktura podél západo-východní komunikační osy. Oboustranně formovaná zástavba se započala konsolidovat již v 2. polovině 19. století, v 2. polovině století 20. byla nově realizovanými stavbami postupně zahušťována. Podél východní strany komunikace paralelní s linií železnice vznikl bytový dům a soubor řadových rodinných domů.
Podél komunikace Nová Pec – Nové Údolí postupně vznikla nepravidelná silniční struktura s většími rozestupy mezi jednotlivými objekty a jejich skupinami.
Likvidací izolovaně stojících staveb po odsunu původního obyvatelstva byl významně redukován rozsah rozptýlené zástavby. Část struktury se dochovala v jižní části enklávy, i zde jsou však objekty převážně uspořádány podél komunikace.
V druhé polovině 20. století byl na jižním okraji vybudován areál pohraniční stráže.
Dochovanost urbanistického typu:
rozptýlená forma zástavby:
severní a západní část sídla: 0 struktura zcela zanikla bez následné obnovy
jižní část sídla: 2 velmi dobrá
silniční forma zástavby:
severní a část sídla: 2 velmi dobrá
jižní část sídla: 0 struktura zcela zanikla bez následné obnovy
V severní části enklávy zcela převážil silniční charakter zástavby. Rozsah rozptýleného osídlení byl významně redukován a dnes se prakticky omezuje pouze na prostor podél komunikace v jižní části enklávy. V posledních desetiletích vzniká nová výstavba jak v silniční, tak v rozptýlené půdorysné struktuře sídla, rozsah zástavby však stále nedosahuje kulminačního stavu z první poloviny 20. století.
Plužina
Typ plužiny: úseková
Plužina byla rozčleněna do obdélných nebo víceúhelných úseků. Některé úseky byly druhotně děleny na různě široké pásy. Dům, k němuž daný úsek patřil, stál nejčastěji na okraji nebo uprostřed daného úseku. Nad ornou půdou převažovaly travní porosty.
Dochovanost plužiny: 1 - 4 výjimečná až částečná
Plužina byla částečně narušena scelováním pozemků, v okrajích i postupující sukcesí. Nejlépe je plužina zachována v nejvyšších částech enklávy (východní část KvC I). Dobře je zachována ve střední části enklávy.
Vazba plužiny na sídlo: Sídlo tvoří přirozené jádro plužiny, která jej ze všech stran obklopuje.
Oblasti krajinného rázu
Hodnotné objekty
Parametry
Dochovanost plužiny: | 3 – 4 a 2 dobrá až částečná a okrajově i velmi dobrá |
Typ plužiny: | lánová, úseková a dělená úseková |
Dochovanost urbanistického typu: | 1 výjimečně dochovaný |
Stávající urbanistická struktura: | silniční jednořadá |
Historický urbanistický typ: | silniční jednořadá ves |
Celková architektonická hodnota sídla: | 3 - 4 průměrná - nízká |
Míra zachovalosti historického architektonického typu: | 4 částečná |
Dochovanost plužiny: | 1 – 2 velmi dobrá až výjimečná |
Typ plužiny: | úseková a dělená úseková |
Dochovanost urbanistického typu: | 3 dobrá |
Stávající urbanistická struktura: | rozvolněná hromadná silniční |
Míra zachovalosti historického architektonického typu: | 1 výjimečná |
Celková architektonická hodnota sídla: | 1 výjimečná |
Typ plužiny: | úseková |
Dochovanost plužiny: | 1 - 4 výjimečná až částečná |
Celková architektonická hodnota sídla: | |
severní část | 4 nízká |
Celková architektonická hodnota sídla: | |
jižní část | 2 vysoká |
Aktuality
-
Propagační leták
16. 9. 2010Do konce ledna 2011 vydá Správa NP a CHKO Šumava propagač… -
Nová knižní publikaci
16. 9. 2010…